Tannlegeskrekk

Hos Kron Dental er målet vårt å hjelpe hver enkelte pasient til å føle seg helt avslappet, rolig og komfortabel. De færreste liker å gå til tannlegen, og mange har varierende grad av angst for tannbehandling. Visste du at ca. 5–10 % av befolkningen har tannlegeskrekk (odontofobi)? Du er altså slett ikke alene. Vi har hjulpet hundrevis av mennesker med å overvinne frykten med ulike metoder.

4 vanlige årsaker til tannlegeskrekk

Det er bekymringsfullt at mange ikke er klar over at de lider av tannlegeskrekk. Symptomene kan være fra de mest åpenbare til de mer diskrete. Det er viktig å være klar over hvilke symptomer man kan ha ved tannlegeskrekk.

Smerte

For mange er det en antagelse om at tannpleie tilsvarer smerte. Tanken på smerte er ukomfortabel for alle og enhver! Heldigvis er moderne tannteknikker og behandlinger langt mindre invasive og mye mer skånsomme og komfortable enn tidligere. For ikke å nevne:en god tannlege vil gjøre alt de kan for å sikre at besøket ditt ikke forårsaker smerte.

Frykt for det ukjente

Å lene seg tilbake i en tannlegestol gjør noen mennesker nervøse og klaustrofobiske. Andre har problemer med å bli komfortable fordi de ikke er sikre på hva som er i ferd med å skje. Å ikke vite nøyaktig hva du kan forvente gir en følelse av at man mister kontrollen, som kan være nervepirrende.

Enkelte tannlegekontorer tar denne frykten i betraktning og tilbyr løsninger, men de flest gjør det dessverre ikke. Fra fasiliteter som øyemasker, tepper og hodetelefoner for å hjelpe deg å slappe av til detaljerte forklaringer på nøyaktig hva som skjer under behandlingen. Vi kan bruke en kombinasjon av ting for å gjøre besøket ditt så behagelig som mulig.

Forlegenhet om tannhelse

Hvis en frykt for tannlegen har holdt deg fra tannlegen i mange år, er sjansen stor for at du har å gjøre med noen større tannproblemer. Selv om tennene dine ser ut til å være i god stand, kjenner enkelte på en bekymring for at de vil "få en pekefinger" fra tannlegen fordi det har gått lang tid siden forrige helsesjekk, fordi de ikke bruker tanntråd eller fordi det kan se ut til at tannpleierutinene hjemme ikke er tilstrekkelig.

Men husk at jo lenger du utsetter å gå til tannlegen, desto mer flau over tennene dine blir du, sannsynligvis. Husk: Vi vil aldri dømme eller forelese deg om dine tidligere tannhelsevalg – vi er kun her for å hjelpe deg med å oppnå optimal munnhelse i dag og frem i tid.

Dårlig erfaring

Vi er lei for å si det, men enkelte tannleger tar seg ikke tiden eller bryet å gi pasientene sine den best mulige opplevelsen. Hvis du en gang har vært hos en slik tannlege, kan det være du kjenner på et stort ubehag. Enten du ble presset til en behandling du ikke ønsket eller du ikke følte deg velkommen – slike opplevelser kan gjøre at du mister tiltroen til tannleger generelt.

Den gode nyheten er at det finnes bedre der ute. Trikset er å finne og jobbe med en ærlig og pålitelig tannlege som vil behandle deg med respekt og medfølelse. Vi starter med ikke-invasive, enkle avtaler slik at vi bygger et forhold basert på tillit og respekt for følelsene dine.

Har du tannlegeskrekk?

Her er de vanligste symptomene:

• Svimmelhet

• Nær ved å besvime

• Svetting

• Migrene

• Lavt blodtrykk/blodsukker

• Kvalme

Hvordan kan tannlegeskrekk
påvirke helsen din?

Når noe skremmer deg, hva gjør du? Du unngår det for enhver pris!

Dette gjelder også for de som lider av tannlegefobi. Anslagsvis 5 til 10 % av nordmenn unngår å gå til tannlegen utelukkende grunnet angst eller frykt (det er 250-500 000 mennesker!).

Å gå til tannlegen, få forebyggende behandling og ta opp problemer er avgjørende for din tannhelse og generelle helse.

Å la din tannlegefobi holde deg tilbake fra å gå til tannlegen eller få anbefalte behandlinger
kan føre til negative utfall som:

• Flekkete og misfargede tenner

• Sprukne, knekkede og sprukne tenner

• Tannkjøttsykdom

• Tannkjøttresesjon

• Karies og tannråte

• Smerter i munnen

• Tap av tenner

For ikke å nevne alle symptomene og risikofaktorene for forskjellige andre tannrelaterte problemer (som TMJ, søvnapné og til og med oral/munn-kreft) som vil forbli uoppdaget eller ubehandlet.

Å gå til tannlegen er kun til din fordel – det er det viktig å ta med seg på reisen for å overvinne tannlegeskrekk.

Les mer om tannlegeskrekk under Aktuelt der du finner flere artikler med tips, slik som:

Våre 8 beste tips til å håndtere tannlegeskrekk